Nevoia de a fi „la moda”

Post date:

Author:

Category:

Multi dintre noi operam des cu notiunea de „moda”, chiar investim in a fi „moderni”, fara a ne gandi foarte mult la ce inseamna de fapt moda si de ce este nevoie sa fim adeptii unui anume trend.

Aceasta neintelegere ne pune uneori in situatii in care adoptarea unei anume mode ne poate dezavantaja prin ridicolul sau neacceptarea noastra in anumite medii socio-culturale.

Sub presiunea instinctelor

Din punct de vedere psiho-istoric, toate tendintele de moda au reflectat o stare de fapt a presiunii dominante-dominator, dar mai ales reflexia acestui fenomen in relatia dintre sexe. Astfel, daca vracii si vrajitoarele din triburi au fost cei care au folosit prima oara rosul pentru buze, aceasta moda a fost preluata de sexul frumos atat pentru intimidare, cat si pentru crearea unui aspect dominant erogen asupra barbatilor. Exista mii si mii de exemple prin care moda a devenit o unealta complexa de modificare a infatisarii naturale in scopul unor necesitati individuale, dar si pentru a servi unor populatii aflate in impas reproductiv.

Astfel, psihoistoria considera ca decolteurile aparute in vestimentatia feminina a Evului Mediu, incercau, de fapt, sa salveze o situatie reproductiva aflata in declin. Astfel, se crede ca potenta masculina ar fi fost pusa in pericol de moda extrem de sofisticata a vestimentatiei feminine, chiar daca in mod artificial soldurile false si corsetele starneau instinctul masculin. Ca urmare, atat in moda claselor privilegiate, cat si a maselor populare a aparut dorinta crearii unor „ferestre” vestimentare care sa arate goliciunea naturala a pielii.

Tocurile inalte ofereau si ele un aspect mai impunator, dominant, fiind in acelasi timp un important truc de evidentiere a delicatetii piciorului feminin si facand mersul femeilor sa difere de al barbatilor. Orice diferenta comportamentala majora intre sexe are menirea sa intensifice interesul erotic, dar si sa asigure un contact mai frecvent intre sexe, materializat intr-o natalitate echilibrata. In cazul barbatilor, cravata este considerata simbol falic, avand un impact puternic asupra perceptiei dominantei. Este demonstrat faptul ca, in cazul ambelor sexe, orice reprezentare cu aspect falic transmite in subconstient o cerere de supunere si mai putin o reactie erogena. Acesta este motivul pentru care printre soldatii romani erau la moda centurile cu desene falice.

Este foarte dificil sa oferim toate exemplele relevante care dovedesc ca moda a evoluat si evolueaza sub presiunea nevoii de dominanta, ghidata mai ales de necesitatea de perpetuare a speciei. Daca suntem mai atenti la tot ceea ce este reprezentativ pentru un curent artistic sau pentru o anumita moda adresata omului obisnuit, vom observa ca elementele forte ale impunerii trendului sunt dictate de instinctul de dominanta strans legat, direct sau indirect, de aspectul relatiei dintre sexe.

Tehnologia mileniului III

In mileniul III, moda este necesara numai sub anumite aspecte, strict legate de posibilitatea noastra personala de adaptare la schimbarile majore ale tehnologiei si, in caz particular, pentru acceptarea noastra de catre anume segmente sociale de care depinde profesia sau familia. Astfel, ar fi naiv din partea noastra sa refuzam calculatorul sau telefonul mobil, care au devenit indispensabile lumii digitale, in care totul depinde de rapiditatea transmiterii informatiei si calitatea predomina.

Chiar daca suntem mai conservatori si consideram ca ar fi inutil sa purtam un mobil cu noi, acesta a devenit o necesitate chiar pentru supravietuirea intr-un oras sufocat de aglomeratie sau in zilele in care stresul ori canicula ne cer sa apelam, de pilda, la Salvare. Astfel, din punct de vedere tehnologic, moda digitala s-a impus prompt ca necesitate directa si nu putem evolua fara a o adopta, chiar daca pare, la prima vedere, absurd.

Testarea puterii de cumparare

Atunci cand este vorba de moda vestimentara, lucrurile pot sta un pic diferit. Astfel, cu totii stim ca tendintele modei la imbracaminte si chiar in domeniul cosmetic au o estetica impusa artificial de marile concerne europene sau americane, in scop financiar.

Cercetatorii britanici de la Universitatea din Edinburgh afirma ca 80% din trendurile vestimentare ale prezentului nu au vreo legatura nici cu simtul estetic, nici cu necesitatea, ci reprezinta doar trucuri cu scop economic foarte bine calculat. Astfel, in marea lor majoritate, liniile numite moderne, lansate chiar de nume prestigioase ale modei sunt, in definitiv, mici glume neinspirate ale psihologilor ce colaboreaza cu creatorii, in scopul de a testa, practic, puterea de cumparare a snobilor instariti. Problema cea mai mare este insa ca pesoanele cu bani multi, care nu au un simt estetic cultivat, vor cumpara acele poduse si le vor promova direct sau indirect, prin unele trusturi mass-media.

De asemenea, trendurile neinspirate sunt foarte usor transmise prin reclamele platite sau mascate ale industriei audiovizualului, la care un segment important din populatie poate fi receptiv. In concluzie, ar fi recomandat sa fim extrem de precauti in a accepta orbeste un trend care ni se pare ca intra in conflict cu simtul nostru innascut, cu intuitia si gustul nostru pentru frumos.

Suntem apreciati dupa cum ne imbracam?

Daca alegem o anumita linie de moda este ca si cum ne-am pune o eticheta care incearca sa spuna ca apartinem unui sector social aparte. Este acelasi efect al unei uniforme scolare sau militare. Insa, in cazul in care investim in acest aspect, trebuie sa stim foarte bine ce „uniforma” am ales, pentru ca in functie de aceasta putem fi apreciati sau, dimpotriva, respinsi de segmente de populatie cu o anume mentalitate. Astfel, daca alegem sa ne imbracam foarte sobru, deosebit de elegant, vom fi respectati la ghiseul unei banci, la o intalnire de afaceri, dar aceasta tinuta nu va avea niciun efect asupra oamenilor de stiinta, a intelectualilor in general, care pun pret mai mult pe ceea ce gandesti decat pe ceea ce imbraci.

Daca adoptam o moda cu linii excentrice, aceasta, de asemenea, nu va avea niciun impact asupra celor pentru care nu conteaza imbracamintea, insa putem avea mai mult succes intr-un club sau cazinou frecventat de imbogatiti peste noapte sau putem marca un succes in fata tinerilor adepti a tot ceea ce este modern. Este extrem de important ca, atunci cand alegem sa adoptam o anumita moda, sa fim foarte siguri ca acel stil ne reprezinta si se potriveste perfect cu felul nostru de a fi.

De la moda la absurd

Pentru unii oameni, moda devine un fel de religie sau, si mai grav, o obsesie cronofaga si foarte costisitoare. Abia atunci cand moda capata astfel de valori pentru noi putem pasi pragul absurdului si vom fi tratati ca atare de cei care nu inteleg aceasta pasiune a noastra. Astfel, daca nu suntem persoane publice, in atentia presei si totusi vrem sa tinem pasul cu cele mai sofisticate noutati ale modei, vom fi calificati ca fiind absurzi de foarte multe segmente sociale.

Mai mult, aceasta pasiune va atrage obligatoriu mai multe barfe si intrigi, de care oricum nu ducem lipsa in orice societate. Cel mai neplacut aspect insa apare atunci cand investitia enorma in moda se intoarce impotriva noastra, si nu din pricina invidiei, ci din cauza nepotrivirii felului nostru de a fi cu stilul de imbracaminte abordat.

STAY CONNECTED

2,400CititoriConectați-vă
0AbonațiAbonați-vă

INSTAGRAM

Suntem ceea ce mancam

Voi vorbi si de bine, dar si critic atunci cand trebuie, pentru ca despre alimentatia de astazi sunt si cuvinte de lauda, dar si...

Nevoia de a fi „la moda”

Multi dintre noi operam des cu notiunea de „moda”, chiar investim in a fi „moderni”, fara a ne gandi foarte mult la ce inseamna...

“Mirajul” si “Farmecul” cosmeticii romanesti

Ambalajul vinde. Brandul vinde. Publicitatea vinde. Acestea nu sunt secrete de marketing care nu au ajuns inca pana la urechile producatorilor romani de cosmetice,...