Comerțul electronic a avansat în România și în anul 2022, după creșterile spectaculoase înregistrate în anii anteriori. Conform datelor celui mai nou raport întocmit de către GPeC, Asociaţia Română a Magazinelor Online (ARMO) şi principalii jucători din domeniu, citat de Agerpres, valoarea cumpărăturilor online realizate în România în 2022 a fost de 6,3 miliarde de euro. Această sumă nu include însă plățile pentru diverse servicii, care la rândul lor au o tot mai mare însemnătate în bugetul de cheltuieli al utilizatorilor.
Institutul Naţional de Statistică (INS) certifică de asemenea interesul tot mai mare al românilor pentru shopping online. Astfel, 66% dintre utilizatorii de internet au plasat cel puţin o comandă virtuală în cursul anului 2022 – în creștere cu 8,7 puncte procentuale față de 2021. Analizând și statisticile Eurostat, se pare că România a devansat la acest capitol Bulgaria (41%), Turcia (42%) şi chiar Italia (49%).
Avans puternic online la plățile pentru produse și servicii
Alte studii realizate de curând indică valori și mai mari: 79% dintre cei ce folosesc internetul ar fi comandat cel puțin o dată online anul trecut. Dintre aceştia, 25% au cumpărat şi de la magazine online aflate pe continentul european, arată o cercetare realizată de iSense Solutions pentru GPeC, realizată în luna septembrie 2022.
Dincolo de ceea ce este evident pentru fiecare român, privind modul în care funcționează piața în sine, toate rapoartele indică un avans puternic, continuu, al utilizării de servicii online. Se poate beneficia de diverse servicii pe internet, indiferent dacă ne referim la cele consumate în mediul virtual – jocuri video, jocuri de pacanele online , pariuri sportive, bingo, table și altele sau la cele consumate ulterior offline (bilete la concerte și festivaluri, vouchere pentru cursuri, servicii medicale sau de îngrijire personală etc.).
Este evident în România succesul platformelor de comenzi online de mâncare de la restaurante și din magazine, de tip Glovo sau Tazz. De asemenea, serviciile standard de taxi au o tot mai mare concurență din partea unor platforme precum Uber și Bolt, care se bazează desigur pe aplicații de comandă online. La partea de plăți virtuale, putem aminti și serviciile de închiriere de trotinete electrice din marile orașe – Lime, Bolt sau Splash.
Categorii de produse la mare căutare online
Cele mai importante trei categorii de produse şi servicii comandate online, în 2022, la nivel european au fost următoarele: îmbrăcăminte și încălţăminte, inclusiv accesorii și articole sportive, livrări de la restaurante, fast food sau servicii de catering şi produse / servicii beauty (cosmetice, wellness), indică datele Eurostat. În România, pe lângă domeniul fashion, înregistrează multe comenzi online și alte nișe de comerț precum electroIT, servicii de turism – HoReCa, produse din farmacii, jocuri și jucării.
Cât cheltuiesc românii la cumpărături pe internet?
Cei de la 2Performant, platformă de marketing afiliat care conectează specialiștii de marketing digital cu magazinele online, au indicat pentru 2022 o medie de 70,75 euro pentru achizițiile realizate de pe desktop. În ceea ce privește tranzacțiile efectuate de pe smartphone-uri și tablete, coșul mediu a ajuns anul trecut la 46,48 euro. Interesant este că traficul magazinelor online româneşti este generat în proporţie de peste 80% de către dispozitivele mobile, ceea ce arată dorința utilizatorilor de a studia oferta de produse și servicii oriunde și oricând doresc.
În zona de divertisment, alături de rețele sociale, cote tot mai însemnate au serviciile de video streaming cu filme și seriale (de exemplu Netflix, HBO Max, Prime Video sau Disney+) și platformele cu jocuri de noroc online administrate de operatori de specialitate, licențiați pe piața românească.