E Joy

Fericire in fiecare zi

Produse estivale puternic aditivate

Dupa un an in care cei mari au muncit, iar cei mici au invatat sau pur si simplu au crescut, vine si vremea relaxarii. Rasfatul de vacanta nu inseamna doar plaja, munte, drumetii, ci si mofturi… culinare. Dar, atentie!, nu va stricati vacanta pentru ca ati exagerat cu alimentele puternic aditivate

Libertatile pe care ni le luam in sezonul estival

In sezonul estival beneficiem cu totii de o binemeritata vacanta. Nu zice nimeni ca nu putem sa ne luam zile libere pe parcursul intregului an, dar vara este anotimpul consacrat relaxarii si distractiei, la mare sau la munte. Concediul inseamna destinatii turistice cat mai atractive, odihna, relaxare, ceva distractie si, de ce nu, mancare buna. Este momentul in care renuntam la gatit si punem oalele in cui. In sfarsit, comandam felurile de mancare dorite si suntem serviti. Dar, in afara de masa de la restaurant, apelam pe parcursul intregii zile si la alte produse gata preparate. Nu putem sa nu ne cumparam sucuri, inghetate, meniuri de tip fast-food, mici, dulciuri si alte grozavii estivale. Ceea ce trebuie sa avem in vedere este sa nu exageram cu produsele puternic aditivate, mai ales ca, prin consumul unei cantitati care depaseste doza zilnica admisa, putem avea tot felul de neplaceri legate de sanatate (alergii, tulburari digestive, dureri de cap, senzatii de voma).

Nu va recomandam produsele puternic aditivate

Stim deja, din ce in ce mai multi dintre noi, ca anumite tipuri de alimente nu sunt sanatoase. Probabil stim si vorba ca „mancarea facuta de mama acasa este cea mai sanatoasa” (dar si aceasta poate suferi interpretari, de tipul: depinde si cat de interesata este mama sa ne ofere o mancare sanatoasa din toate punctele de vedere). Dar in concediu ia si mama pauza si, pentru ca am pus si ceva bani deoparte, ne rasfatam cu mancarea de la restaurant, dar si cu produse cu care sa ne racorim sau sa ne indulcim, din comert. Va recomandam sa aveti, totusi, putina precautie si prudenta. Nu exagerati cu produsele gata preparate sau cu cele preparate instant. Chiar daca simtiti nevoia de a va racori cu sucuri sau inghetate sau sa mancati preparate care emana mirosuri imbietoare de la cativa metri distanta, nu va lasati amagiti si deschideti ochii inainte de a alege.

Nu va recomandam sa va axati doar pe urmatoarele produse:

 Sucurile acidulate – mai ales pe cele puternic colorate si care contin cafeina. Aceste sucuri au in compozitie un numar mare de aditivi alimentari foarte periculosi, de tipul: o E 150a caramel – nu este recomandat copiilor hiperactivi pentru ca poate declansa hiperactivitate, incetineste cresterea, distruge vitamina B din organism. o E 211 benzoat de sodiu – este un neurotoxic care poate produce migrene lucratorilor in panificatie, poate declansa sindrom de hiperactivitate si deficiente de concentrare. o E 950 – aspartam, foarte toxic, produce migrene, alergii, astm, depresie, anxietate, cancer de creier; o E 952 acid ciclamic este clasificat in grupa 3 din punct de vedere al potentialului cancerigen de catre Agentia Internationala de Cercetare a Cancerului.

 Inghetata, care este racoritoare si delicioasa, dar trebuie sa o consumam pe cea care are cat mai putini coloranti si emulgatori. Sa evitam inghetata la cornet de la orice comerciant de strada si sa o achizitionam pe cea ambalata si cu termen de valabilitate pe ea. Si inghetata, desi gustoasa, contine E-uri periculoase: o Coloranti: E 120 (cosenila), E 122 (azorubina), E 124 (rosu ponceau 4R), E 171 (dioxid de titan). o Agenti de ingrosare, gelifianti, glazuranti (naturali sau artificiali) – E403 (alginat de amoniu), E 407 (caragenan), E 410 (guma carruba), E 412 (guma guar).

 Micii, care pot fi consumati doar daca suntem siguri ca sunt proaspeti, deci nu au un miros ciudat sau un aspect deteriorat.

 Mancarea de tip fast-food care, mai ales vara, cand producatorii sunt disperati ca sa obtina profituri cat mai mari, se fac ca uita sa schimbe uleiul, care devine o adevarata sursa de acrilamida, substanta considerata cancerigena.

 Salamurile, mezelurile, crenvurstii, care sunt „incarcati” cu E-uri periculoase, de tipul: o E 250 – nitrit de sodiu – efecte nocive: efect cancerigen; afecteaza rinichii, sistemul cardiovascular, sistemul respirator, nervos, gastrointestinal, provoaca alergii, astm, greata, migrene, hipotensiune, tulburari respiratorii. o E 452 – polifosfat de sodiu, de potasiu, de calciu sau de amoniu – efecte nocive: modifica echilibrul calciu-fosfor din organism, scad densitatea osoasa, produc osteoporoza, alergii, irita ochii si pielea. o E 621 – glutamat monosodic (GMS) -intensificator de gust, ce poate produce amorteala, dureri de cap, iritabilitate, modificari de comportament, disconfort abdominal, transpiratie abundenta, ritm cardiac crescut.

 Salatele sau felurile de mancare cu maioneza ori sosuri pretentioase pentru ca se pot altera foarte repede si nu dorim sa facem in concediu o indigestie.  Dulciurile cu multa crema sau frisca.

Pentru o vacanta fara tulburari de sanatate aparute cand ne este lumea mai draga, va recomandam:

 Sucurile naturale facute la storcator, dar preparate pe loc si consumate imediat, pentru a nu avea timp sa se altereze;

 Apa minerala sau plata, limonada cu lamaie;

 Iaurturile naturale;

 Mancarea preparata usor – supe, salate de cruditati si de verdeturi, carne usoara (pui, vita, peste);

 Dulciuri usoare, eventual placinte cu mere sau cu branza.