Monstrii clasici ai Universal sunt unele dintre cele mai emblematice personaje din istoria cinematografiei. Din 1923 pana la sfarsitul anilor 1950, aceste creaturi memorabile si actorii fantastici care le interpretau au captivat publicul. Ei raman recunoscuti in genul horror, cu unele clasamente printre cei mai buni raufacatori din toate timpurile din cinema.
Monstri precum Dracula ( Bela Lugosi ) si The Wolf Man ( Lon Chaney Jr. ) sunt cel mai bine amintiti pentru aspectul lor unic si povestile de fundal interesante. Se evidentiaza unul fata de celalalt prin personalitati, actiuni, puteri si motive diferite. Desi toti sunt monstri si etichetati ca antagonisti, unii sunt descrisi ca figuri mai simpatice si mai identificabile, tragice ale unei lumi sparte. Intre timp, altii actioneaza mai rau si mai sinistru, imbratisandu-si rolul de raufacatori supranaturali. Si in timp ce cei mai buni monstri universali sunt fascinanti si complexi, unii sunt mai gresit intelesi decat raul de-a dreptul.
10 Mireasa lui Frankenstein – „Mireasa lui Frankenstein” (1935)
Mireasa monstrului ( Elsa Lanchester ) si-a facut prima si singura aparitie in Mireasa lui Frankenstein din 1935 , Frankenstein , unul dintre cele mai bune filme cu Frankenstein . In ciuda faptului ca a aparut pentru scurt timp in actul final, ea a folosit fiecare secunda din timpul limitat de ecran pentru a uimi publicul cu aspectul ei ciudat, izbitor si sunetele suierate amenintatoare.
Mireasa nu a fost niciodata un monstru, ci doar o noua femeie nascuta pe lume speriata si confuza de imprejurimile ei. A fost creata de sinistrul Doctor Pretorius ( Ernest Thesiger ) pentru a actiona ca partener pentru Monstru ( Boris Karloff ), care tanjea dupa companie. Cu toate acestea, la fel ca multi alti oameni pe care i-a intalnit, Mireasa se temea de Monstru si ia respins dragostea, facandu-l in cele din urma sa aiba inima franta si sa-i distruga pe amandoi. Mireasa este o victima a sortii si o dovada in plus ca Pretorious este adevaratul monstru al filmului.
9 Monstrul lui Frankenstein – „Frankenstein” (1931)
Dr. Henry Frankenstein ( Colin Clive ) vrea sa dezvaluie secretele vietii si ale mortii. Pentru a realiza acest lucru, el fura parti ale corpului din cadavre proaspete pentru a-si reanima creatia perfecta. Cu toate acestea, din cauza nasterii cu un creier instabil, creatura nu isi poate controla comportamentul imprevizibil, ceea ce il face sa fie privit ca un monstru si temut de cei din jur.
Acest biet raufacator, neinteles, nu merita toata furia si abuzul pe care le experimenteaza din partea altor oameni. Viata sa tragica este plina de singuratate si greutati, toate din cauza aspectului sau infricosator si a incapacitatii de a-si controla puterea. Desi provoaca mai multe crime in Frankenstein original si in versiunile ulterioare, el comite in mare parte aceste acte in autoaparare sau sub influenta unor oameni sinisti care il folosesc pentru nevoile lor nefaste.
8 Gill-man – „Creatura din laguna neagra” (1954)
Adanc in padurea tropicala amazoniana se afla indepartata si frumoasa „Laguna Neagra”, pazita de o misterioasa creatura amfibie preistorica cunoscuta sub numele de Gill-man ( Ben Chapman si Ricou Browning ). Cand sosirea neasteptata a oamenilor de stiinta care doresc sa-l captureze si sa-l studieze ii perturba mediul pasnic, Gill-man iese din adancuri pentru a se lupta.
Creatura din Laguna Neagra este o capodopera de groaza, cu un antagonist profund neinteles in centru. Gill-man se apara pe sine si casa lui de adevaratii raufacatori ai povestii: oamenii. Desi a fost uneori nemilos si si-a ucis victimele in mod brutal, Gill-man a fost intr-o situatie de ucidere sau de ucidere; nu ar fi trebuit sa faca rau nimanui daca l-ar fi lasat in pace.
7 The Wolf Man – „The Wolf Man” (1941)
The Wolf Man il joaca pe Lon Chaney Jr. in rolul lui Larry Talbot, un om pasnic si obisnuit, care se intoarce la casa ancestrala dupa moartea fratelui sau. Dupa ce a intalnit si a fost muscat de un lup misterios, el devine in curand blestemat cu semnul fiarei, fortat sa devina Omul Lup insetat de sange in fiecare noapte de luna plina.
La fel ca alti monstri universali, Larry este o victima a circumstantelor, un tip obisnuit care nu isi poate controla blestemul. Nu intentioneaza niciodata sa obtina aceste puteri teribile, impovarandu-l cu o fiara ucigasa inauntru care nu poate fi oprita. Larry chiar incearca sa faca tot ce ii sta in putere pentru a-si da seama cum sa-si ridice blestemul pentru a impiedica creatura sa-i faca rau altora. Moartea sa suprema il salveaza de blestem si ii consolideaza statutul de martir.
6 Fantoma – „Fantoma Operei” (1925)
Romanul lui Gaston Leroux din 1910, Le Fantome de l’Opera, a primit o adaptare muta in 1925, avandu-l in rolul principal pe iconicul Lon Chaney . Filmul il urmareste pe Erik (Chaney), cunoscut si sub numele de „Fantoma”, un fost compozitor deformat si singuratic care a pandit in culisele Operei din Paris. Cand teatrul incepe o noua productie cu tanara substudioara Christine Daae ( Mary Philbin ), acesta este rapid fermecat de frumusetea ei si o vrea cu orice pret.
Fantoma este condusa de pofta lui atotconsumatoare pentru Christine. El ucide si face ravagii si distrugeri in timpul productiei teatrului pentru a-i oferi mai multa atentie. Desi este orbit de dragoste si isi comite actele monstruoase avand in vedere interesul ei, actiunile lui in cele din urma o alunga si ii provoaca moartea nefericita. Fantoma Operei este o capodopera a cinematografiei mute, cu una dintre cele mai emblematice spectacole ale lui Chaney.
5 Imhotep – „Mumia” (1932)
Mumia il vede pe iconicul horror Boris Karloff intr-unul dintre cele mai emblematice roluri ale sale. Dupa ce a furat sulul sacru al lui Thoth pentru a-si invia iubirea pierduta, marele preot Imhotep este mumificat si blestemat pentru a-si duce pedeapsa pentru vesnicie. In epoca moderna, o echipa de arheologi il reinvie accidental din morti, iar Imhotep isi reia incercarea de a-si readuce dragostea prin orice mijloace sinistre necesare.
Este greu sa nu simti simpatie pentru Imhotep, deoarece este impovarat cu un blestem teribil doar pentru ca a incercat sa comita un act dezinteresat pentru a-si salva iubita. Cu toate acestea, odata ce a inviat, incercarea lui disperata de a o aduce inapoi il duce pe o cale intunecata a ticalosiei, deoarece este dispus sa faca rau oricui ii iese in cale. Mumia este printre cele mai bune filme de groaza pre-Code, in mare parte datorita performantei magnetice a lui Karloff.
4 Yigor – „Fiul lui Frankenstein” (1939)
Fiul lui Frankenstein il prezinta pe Ygor (Lugosi), un singur asistent al Dr. Frankenstein original, care este capturat si spanzurat pentru ca a furat parti de cadavre. Desi i se rupe gatul, el supravietuieste pedepsei sale crude si cauta sa se razbune impotriva autoritatilor care i-au facut rau prin reinvierea monstrului lui Frankenstein pentru a-si indeplini porunca intunecata.
Cea mai puternica arma a acestui asistent cocosat este puterea lui de manipulare. El il convinge pe fiul lui Frankenstein, Wolf von Frankenstein ( Basil Rathbone ), sa dea din nou putere monstrului, astfel incat creatura sa poata ajuta la distrugerea dusmanilor sai. Mai tarziu, in Fantoma lui Frankenstein , Ygor apare din nou cu un plan sinistru de a-si transfera mintea in corpul creaturii pentru a deveni un zeu de neoprit si a stapani umanitatea. Ygor se numara printre cei mai subevaluati raufacatori din filmele de groaza, prezentand una dintre cele mai demente performante ale lui Lugosi.
3 Kharis – „Mana mumiei” (1940)
Spre deosebire de alte filme Universal Monster, The Mummy din 1932 nu a avut o continuare adecvata. In schimb, IP-ul a fost semi-repornit cu The Mummy’s Hand din anii 1940 , care nu il prezenta pe marele preot Imhotep, ci se concentra pe o mumie diferita si mai amenintatoare, cunoscuta sub numele de Kharis ( Tom Tyler , Chaney Jr.). Odinioara print care a infuriat si mai tarziu a fost blestemat de zei, Kharis a fost fortat sa protejeze mormantul fostei sale iubiri, Printesa Ananka, si a fost dispus sa ucida pe oricine indraznea sa profaneze locul ei de inmormantare.
Kharis este o bruta uriasa, cu forta supranaturala si abilitatea de a suporta daune constante. Este cu usurinta unul dintre cei mai formidabili monstri din colectia Universal, deoarece se intoarce constant din morti in multiplele sequele ale lui The Mummy’s Hand . Kharis este, de asemenea, necrutator in urmarirea sa de a pedepsi pe oricine a deranjat mormantul printesei sale si ii ucide intr-un mod tulburator. Cu siguranta nu este genul de monstru pe care cineva si-ar dori sa intalneasca.
2 Dracula – „Dracula” (1931)
Dracula lui Bram Stoker a primit multe adaptari cinematografice, dar putini tin o lumanare pentru versiunea din 1931 cu Bela Lugosi. Spre deosebire de alte interpretari mai simpatice si mai tragice ale celui mai faimos vampir din literatura, Contele portretizat in Dracula din 1931 a fost un monstru dezlantuit, insetat de sange, fara calitati rascumparatoare. Dupa ce l-a hipnotizat pe avocatul Renfield ( Dwight Frye ) pentru a-l escorta in Anglia, contele pune in curand o domnie a terorii pe strazile Londrei, cautand urmatoarea sa victima nefericita.
Aceasta versiune a lui Dracula este pur rea si adaposteste o pofta de sange nesatioasa. El provoaca moartea mai multor victime nevinovate si are puterea si influenta de a face rau oricui ii iese in cale. Daca nu ar fi fost invins de eroicul Dr. Van Helsing ( Edward Van Sloan ), crima lui ar fi ramas complet necontestata.
1 Omul invizibil – „Omul invizibil” (1933)
Genialul om de stiinta Dr. Jack Griffin ( Claude Rains ) realizeaza imposibilul: abilitatea de a se deveni invizibil. Din pacate, nu gaseste o modalitate de a inversa efectele si, in curand, stresul de a fi in mod constant invizibil ii streseaza mintea, transformandu-l intr-un criminal dezlantuit aplecat pe stapanirea lumii.
Filmul original este cel mai bun film din seria Omul invizibil , prezentand ceea ce este cu usurinta cel mai rece personaj al Universal, cu cel mai mare numar de ucideri dintre orice alt monstru. Griffin provoaca distrugere si haos oriunde merge si vrea sa insufle frica si panica in toata lumea. Desi este posibil sa simtim simpatie pentru Griffin, deoarece experimentul sau l-a determinat sa devina rau, tot nu-si scuza actiunile, deoarece mai tarziu a incercat sa cuprinda lumea.
Imaginea de ansamblu
- Monstrii clasici ai Universal sunt personaje emblematice din istoria cinematografiei, unii dintre cei mai buni raufacatori din toate timpurile din cinema.
- Multi dintre acesti monstri, cum ar fi Mireasa lui Frankenstein si Monstrul lui Frankenstein, sunt intelesi gresit si infatisati ca figuri tragice.
- De la Dracula la Omul Invizibil, acesti monstri prezinta personalitati, puteri si motive unice, dar toti au povesti captivante si complexe.